воскресенье, 8 марта 2015 г.

Методична розробка уроку виробничого навчання на тему: «Зварювання стикових з’єднань з розробкою та без розробки кромок»



Державний навчальний заклад
«Херсонський професійний суднобудівний ліцей»



Методична розробка
уроку виробничого навчання
на тему:
«Зварювання стикових з’єднань з розробкою та без розробки кромок»



Підготував                                   Соловцов Віктор Антонович,
майстер виробничого навчання

Херсон, 2015





У методичній  розробці  надані  матеріали  для  проведення  уроку  з теми програми «Зварювання вуглецевих сталей» та теми уроку: «Зварювання стикових з’єднань з розробкою та без розробки кромок».  план  і  сценарій  уроку,  а також  фоторепортаж з проведеного уроку.
Матеріал  з  теми «Зварювання стикових з’єднань з розробкою та без розробки кромок»  має  особливе значення  для  формування  знань  учнів,  що  навчаються  за  фахом «Електрозварник ручного зварювання».
Схематичний  і лексичний матеріали повинні бути засвоєні на рівні підсвідомості, тому що у майбутній своїй роботі зварник буде використовувати їх при виконанні кожного поставленого перед ним завдання.
Якість виконаної роботи буде залежати від його вміння швидко приймати вірні рішення  і дії згідно з проектною документацією або самостійно.
Урок виробничого навчання  побудований  як  типовий  урок  контролю  знань  з приділенням  уваги  знанням  зварювальної  термінології,  режимів  і методів зварювання, техніки  виконання  швів  у різному просторовому положенні для різних видів зварювальних матеріалів.
Учням  надається  можливість  продемонструвати  свої  навчальні  досягнення  в  усних відповідях  по  операційно – технологічних картках, згідно технологічного процесу зварювання, а також при виконанні практичних робіт при умові додержання правил охорони праці та пожежної безпеки в виробничій майстерні.
Під час уроку було продемонстровано фільм «Зварювання стикових з’єднань на підприємстві». Фільм був сприйнятий свідомо, що дозволив більше усвідомити та  закріпити матеріал.
Успішність  проведення  уроку виробничого навчання залежить ще й від  того,  як  були  проведені  усі попередні  уроки  теми. Картки  і написи  термінів,  картки-завдання  зі  схемами  і тематичні плакати повинні  бути виконані до початку викладання матеріалу теми і використовуватися не тільки при викладанні матеріалу, але  і під час фронтального опитування.


Назва теми програми: Зварювання вуглецевих сталей
Тема уроку: : Зварювання стикових з’єднань з розробкою та без розробки кромок

Мета:
Навчальна   навчити учнів трудових прийомів практичного відпрацювання зварювання стикових з’єднань з розробкою та без розробки кромок;
Розвивальна – сприяти розвитку раціональних прийомів і уміння відпрацьовувати учнями володінням  зварювальною дугою, вміння регулювати силою струму, читати креслення,  інструкційно-технологічні карти.
Виховна       – виховувати в учнів любов до своєї професії, відповідальність за виконання роботи, бережливе та економне ставлення до обладнання та матеріалу.
Методична мета: підвищення навчання шляхом впровадження фронтально-групової роботи на уроці.
Тип і вид уроку: урок комплексного застосування умінь і навичок  при виконанні практичних робіт із застосуванням інструкційно-технологічних карт.
Дидактичне забезпечення: зразки виробів, плакати, креслення з інструкційно-
технологічними картами, відеоматеріали, мультимедійний проектор.
Матеріально-технічне забезпечення: мультимедійне обладнання, персональний комп’ютер, зварювальне обладнання, зварювальні кабелі з електродотримачами, електроди, зубила, сталеві щітки, захисні окуляри, керамічні підкладки, маски, лінза
Форми проведення: фронтально-групова робота на уроці, розповідь, показ прийомів.
Методи навчання: пояснювальний (розповідь, бесіда), ілюстративний (демонстрація презентації та відеоролику з новими раціональними методами праці), практичний (індивідуальна робота майстра з учнями різного рівня успішності), репродуктивний (виконання учнями нових складних прийомів, виконання завдання за технологічною карткою), використання відеоматеріалів.
Міжпредметні зв’язки: інформаційні технології, спецтехнологія, матеріалознавство, технічне креслення.
Перелік практичних завдань: планки металеві 6х60х250мм з розробкою та без розробки кромок, технолого-норміровочна карта, інструктивно-технологічна карта до завдання по темі уроку.
Список основної і додаткової літератури:

1.    А.Г.Александров, И.И. Заруба, И.В.Пеньклвский «Источники питания для дуговой сварки». Днепропетровск, Изд. «Проминь»,1986
2.    В.М. Рыбаков «Сварка и резка металлов». М., Высшая школа, 1989.
3.    А. М.Китаев, Я. А Китаев. Справочная книга сварщика. М., Машиностроение, 1985.

Хід уроку:
І. Організаційна частина (2хв.)
·        перевірка наявності учнів;
·        перевірка готовності учнів до уроку – наявність спецодягу;
·        допуск з техніки безпеки – індивідуальні засоби захисту
ІІ. Вступний інструктаж (43хв.)
1.                 Повідомлення теми та мети уроку
Мотивація навчальної діяльності учнів оволодіння прийомами і навичками зварювання стикових з’єднань, які в сукупності з кутовими і тавровими - відіграють важливу роль у формуванні корпусу судна (35%).

2.                 Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів, необхідних їм для подальшої роботи на уроці: повторення пройдених тем:
Питання до учнів
Передбачувана відповідь учнів
·        Які бувають зварні з’єднання?
Стикові, нахлесточні, стикові з відбортовкою кромок, кутові, таврові
·             Які бувають зварні шви? (основні по положенні просторі)
Стикові, кутові, горизонтальні, вертикальні
·             Класифікація зварних швів?
-         по формі зовнішньої поверхні;
-         по довжині;
-         по відношенні дієвого усилення

-         плоскі, вигнуті і вогнуті
-         переривисті, цепний шаг, шахматні
-         флангові, лобові, комбіновані
·             Від чого залежить вибір режиму зварювання
δ – металу; D – електроду,  І=k*D
товщина, діаметр, сила струму (А)
·             Від чого залежить якість зварювання?
Сила струму (А); висота дуги (h); швидкість переміщення електроду (S)
·             Яку силу струму (А) вибираємо  для зварювання наших пластин?
δ – 7мм, D = 4мм, Істр.=30*4=120А

Аналіз і доповнення відповідей учнів, підбиття підсумків.
Висновок: при правильно вибраному режимі зварювання можна уникнути напливів, підрізів, не проварів.

3.                 Повідомлення нової навчальної інформації – висвітлюємо на екрані мультимедійного проектора технологічний процес в послідовності виконання зварниками підприємства стикових з’єднань з розробкою та без розробки кромок до кінцевого результату. Після перегляду відеоролика роздаю учням інструкційно-технологічні карти згідно теми уроку.
Показ нових прийомів трудової діяльності:
шикую учнів в учбовій майстерні, навколо показового зварювального стола, з підготовленим набором пластин, проводжу опитування з охорони праці, переконуюсь, що учні мають індивідуальні засоби захисту органів дихання (распіратори, рукавиці) вміння користуватись металевими щітками, захисними окулярами. Показую зварювання пласти (з вибраною силою струму (А)) з підкладками та без них. Пояснення характеру і послідовності роботи учнів, коментую по ходу процесу зварювання пластин, послідовність виконання зварювання, зачистка металу після охолодження, візуальний огляд  зварювального шва зварного вузла.
Опитування учнів і пробне виконання ними нових прийомів, показаних майстром в/н.
Показ прийомів зварювання учнями, коментар на помилок,  розбризкування металу – висока дуга, шлакові включення – кут нахилу електроду, не провари – швидкість переміщення електроду, підрізи, кратери – зварювання без підкладок.
Повідомляю про передовий досвід зварників, які використовуються оснастку в суднобудуванні при зварюванні вузлів, секцій:
·        керамічні підкладки;
·        струбцини;
·        домкрати;
·        талрепи;
·        грузи.

Пропоную переглянути фільм, звертаючи увагу на вправність зварників, їх уміння чітко виконувати технологію зварювання (тримати дугу, чистоту шва…).
Серед інноваційних технологій – лазерне зварювання. Перегляд відеоматеріалу, при якому продуктивність зварювання - чистота зварювальної поверхні шва відповідає всім найвищім критеріям якості, продуктивність зварювання.
Відповідь майстра на запитання учнів.

Підбиття підсумків вступного інструктажу – оцінювання учнів.
Мотивація успіху.

ІІІ. Поточний інструктаж (270хв.)
- Видання завдань для самостійної роботи учнів та пояснення порядку їх виконання: видаю завдання з поясненням їх виконання.
 - Розподіл учнів за робочими місцями: розподіляю по робочим місцям.
- Повідомлення про критерії оцінювання виконуваних робіт – оцінювання поетапне по мірі виконання завдання.
Цільові обходи майстром в/н робочих місць учнів – перевіряю охорону праці, організацію робочих місць, технологічну послідовність виконання робіт.
- Прийом майстром в/н виконаних робіт – приймаю, класифікую.
Прибирання робочих місць – складання відпрацьованого матеріалу, інструменту, обладнання, огарків електродів, зварювальних кабелів, щитків та інше, підмітання підлоги.

IV. Заключний інструктаж.
-                     Аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку: не вкладання в нормативний час, відведений для зварювання пластин, перевищений через загальний час підготовки до зварювання.
-                     Оцінка роботи учнів, їх об’єктивне обґрунтування: в основному оцінюю позитивно, так як учні хочуть оволодіти професією зварника і стараються дотримуватися вимог, поставлених перед ними.
-                     Аналіз причин помилок учнів та засоби їх усунення, недостатня техніка зварювання, недотримання технологічного процесу зварювання (непослідовність у виконанні робіт) – дотримуватись технологічного процесу, та вибору режиму зварювання (А-сила струму, Н- висота дуги, S- швидкість переміщення електроду).
-                     Повідомлення та обґрунтування оцінок – повідомляю оцінки (сумарність по опрацьованій темі).

Видача домашнього завдання:
Повтор теоретичного матеріалу за темою: «Зварювання і різання металів»

Майстер виробничого навчання                                В.А. Соловцов



Висновок

Матеріал теми учні засвоїли на достатньому і високому рівні- біля 65% учнів. Це нормальний результат. Але свої знання треба удосконалювати завжди, особливо на виробничому навчанні.
Ще можна сказати, що при неухильному додержанні охорони праці та пожежної безпеки в навчально – виробничій майстерні згідно інструкцій по охороні праці я, як майстер в/н  керувався чинним законодавством «Про освіту», «Про охорону праці», нормативно-правовими актами з охорони праці, Положенням про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 01.08.01 № 563, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 листопада 2001 року за № 969/6160, зі змінами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 20.11.2006 року № 782, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 11 грудня 2006 року за № 1297/13171, Положенням про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженим наказом Держнаглядохоронопраці 29.01.98 № 9, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07 квітня 1998 року за № 226/2666., Положення про навчальні майстерні загальноосвітнього навчально-виховного закладу, типовими планами та новою програмою, затвердженими Міністерством освіти і науки України.





















Комментариев нет:

Отправить комментарий