вторник, 3 марта 2015 г.

Моделювання виробничих ситуацій на уроках професійної підготовки

Державний навчальний заклад
«Херсонський професійний суднобудівний ліцей




ДОПОВІДЬ

на тему:

«Моделювання  виробничих ситуацій
на уроках професійної підготовки  кваліфікованих робітників з професії «Електрозварник ручного зварювання»»



Підготував                                                                       В.А.Соловцов,
                                                                                     майстер в/н


Херсон, 2015



Підготовка фахівців у закладах професійно-технічної освіти неможлива без використання моделювання ситуацій їх майбутньої професійної діяльності. На сучасному етапі реформування освіти, проблема впровадження моделювання ситуацій професійної діяльності у навчально-виробничий процес набуває все подальшої актуальності. Моделювання ситуацій здійснюється за допомогою використання сюжетних, рольових, ділових, імітаційних ігор у навчальному процесі навчального закладу. Саме залучення учнів в ігрову діяльність дозволяє сформувати в них не тільки теоретичні знання та практичні вміння, але й сприяти формуванню в них професійно важливих якостей, необхідних для виконання майбутньої трудової діяльності. Ігри у навчально-виробничому процесі, – це посуті змодельовані виробничі ситуації, які дозволяють студентові відчути себе керівником або підлеглим, фахівцем, від правильного рішення якого залежить успіх розв’язання цієї ситуації. У процесі проведення таких ігор, учневі надається можливість також проявити свої особисті якості (інтелектуальні, моральні, вольові, емоції та ін.), тобто поле гри –це утворення виховного середовища, в якому засвоюються певні моральні норми, відбувається зміна позицій, переконань та ін. Тому, проведення таких ігор є необхідною умовою ефективної підготовки фахівця, формування його професійної компетентності.
   Всім відомо, що слово "інтерактив" походить від слова "інтер" -взаємний та "акт" - діяти. Таким чином, інтерактивний -здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання - це інноваційна форма організації пізнавальної діяльності,  яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність та розумову спроможність.
   Суть такого навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів, де організація передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідних ситуацій,  яке ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії.
   Інтерактивна взаємодія виключає панування однієї думки над іншою. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення. Завданням сьогодення є підготовка молодої людини до життя, громадянської активності в суспільстві.  А такі уроки надають можливість учням відпрацьовувати основні пізнавальні та громадянські вміння,  самостійно мислити і діяти.
    Слід пам’ятати, що інтерактивне навчання – це навчання в режимі діалогу, під час якого відбувається взаємодія всіх учасників учбово-виробничого процесу.
    Сучасний  кваліфікований  робітник  у  своїй  професійній  діяльності  все  частіше зустрічається  з  необхідністю  виконувати  дії  в  умовах,  що  постійно  змінюються.  Виникає необхідність  відшукування  і  вибору  найбільш  раціональних  способів  вирішення  технічних проблем.  Метою  і  змістом  професійної  підготовки  учнів  є  забезпечення  такого  рівня навчання, що відповідав би змісту, рівню і характеру праці сучасного робітника.
   Створення  проблемних  ситуацій на уроках виробничого навчання та  їх  аналіз —  важливий  резерв формування  в  учнів знань, умінь, інтелектуальних, вольових і емоційних рис, що дозволять їм вільно і ефективно діяти в подальшому  в нестандартних умовах праці.
   Учень більше розуміє  типові проблеми   та функції, які  йому  доводиться виконувати  для комплексного засвоєння навчального матеріалу, а  використання реальних ситуацій в навчальному процесі - це той важливий засіб встановлення взаємозв’язків між предметами професійно-теоретичної, професійно-практичної та загальноосвітньої підготовки.
    Використання проблемних (виробничо-технічних) ситуацій можливе на всіх етапах уроку виробничого навчання, де воно має свої особливості. Ці особливості зумовлюються функціями та організацією етапу уроку, особливостями дидактичної побудови самих виробничо-технічних ситуацій.
   Розв’язування технологічних задач або виробничих ситуацій під час вступного інструктажу дуже ефективно для перевірки  опорних  знань, умінь і навичок  учнів,  необхідних  для  проведення наступних структурних елементів уроку. За 7-10 хвилин актуалізації  майстер виробничого навчання зможе активізувати знання й уміння учнів, необхідні для вивчення основних виробничих прийомів та здійснити мотивацію на вивчення усієї теми.
   Ефективними можуть бути задачі щодо  створення ситуації «нового», з питань найбільш раціонального використання обладнання, вибору інструменту, пристосувань, режимів, матеріалів, технології виконання навчально-виробничого завдання.
    Ефективне використання проблемних ситуацій дає майстру можливість   розвивати в учнів здатність аналізувати свою роботу, знаходити причини помилок та способи їх усунення, заохочувати учнів до творчого, раціоналізаторського підходу до виконання завдань, привчати до постійного використання навчально-технологічної документації.
Ситуаційні виробничі завдання мають вирішуватися учнями  індивідуально або колективно (3-5чол.).  Після  виконання  завдань  проводиться колективне обговорення ходу та результатів роботи. Суттєвою  умовою правильного ходу вирішення ситуаційних задач є теоретичне обґрунтування кожної дії, кожної операції. Учень повинен діяти не інтуїтивно, а користуватись теоретичними положеннями, нормативними вимогами чи обґрунтовувати свої інтуїтивні дії теоретично.
   Заключним етапом при аналізі виробничих ситуацій та вирішення ситуаційних завдань є підведення підсумків; де я аналізую дії учнів, результати роботи, відзначаю допущені помилки і оцінюю знання учнів.
   Результати розв’язання технологічних задач або виробничих ситуацій можуть бути висвітлені під час проведення лабораторно-практичних занять, виробничої практики.
Впровадження інтерактивних методів у навчальний процес потребує певної підготовки як майстра в/н, так і учнів. А тому необхідно починати з поступового включення їх у професійну діяльність, починаючи з найпростіших форм. Коли у майстра в/н і учнів з’явиться досвід цієї роботи, то уроки будуть проходити набагато легше з мінімальною за часом підготовкою.

   Головна задача майстра виробничого навчання у системі ПТНЗ - прищепити учням інтерес та любов до обраної професії, дати змогу зрозуміти, що робітнича професія «Електрозварник ручного зварювання» є  сучасною та конкурентоспроможною на ринку праці. А  впровадження таких методів у  навчально-виховний процес направлені на становлення особистості учня,  на його самореалізацію у житті, на активність і розвиток творчих здібностей. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий